Verksamhet och affärsmodell
RP startades år 2004 med ambitionen att minska slöseriet i företag och organisationer. Vi erbjuder hållbara helhetslösningar för kontorsinredning.
Affärsidén handlar om att omfördela inventarier i syfte att gynna uppdragsgivarens ekonomi och vår miljö.
Vi kallar det Miljövinning.
RP-koncernen har 98 medarbetare och finns på sju platser runt om i Sverige, från Malmö i söder till Hudiksvall i norr. Koncernen består av åtta aktiebolag.
- Recycling Partner RP AB (Stockholm)
- Recycling Partner RP i Södertälje AB
- Recycling Partner RP i Linköping AB
- Recycling Partner RP i Malmö AB
- Recycling Partner RP i Uppsala AB
- Recycling Partner RP i Göteborg AB
- Recycling Partner RP i Hudiksvall AB
RP riktar sig till medelstora och stora företag samt till kommuner och statliga verksamheter.
Vår affärsmodell är cirkulär. Vi köper in använd kontorsinredning som vi tvättar och rekonditionera. Ibland krävs det att vi lagar, klär om eller lackar om inredning för att de kan hyras ut eller återbrukas. Vi säljer enbart möbler av hög kvalitet och vi lämnar minst tre års garanti på varje såld produkt. Möbler som inte uppfyller våra kunders önskemål skänks till välgörenhetsorganisationer eller andra aktörer vars kunder har lägre kvalitetskrav. Vår strategi är att inredningen skall brukas så effektivt och så länge som möjligt för att ta tillvarata resursen.
Värdegrund
RP står för hållbarhet, kvalitet och design och vi vill uppfattas som en stark och trovärdig partner. Därför är det av största vikt att vi lever som vi lär och låter våra kärnvärden genomsyra alla beslut. Det finns ett stort engagemang bland våra medarbetare att verka för en hållbar utveckling och framtid.
Styrning
Det är styrelsen och ledningen som är ytterst ansvarig för hållbarhetsarbetet och hållbarhetsrapporten. RP-koncernen upprättar årligen en hållbarhetsrapport för samtliga RP-bolag där respektive bolag har en utsedd ansvarig för hållbarhetsarbetet och efterlevnaden av ISO-standarder, se lista över ansvariga nedan. Tillsammans utgör representanterna RPs hållbarhetsgrupp som gemensamt deltar på workshops för att följa upp och driva arbetet framåt. Till vår hjälp har vi anlitat hållbarhetskonsulter från Aspia samt använder deras digitala ledningssystem Acture. Hållbarhetsrapporten är upprättad i linje med de krav som anges i 6 kap Årsredovisningslagen. RP-koncernen omfattas inte av rapporteringskravet utan detta är en frivilligt upprättad hållbarhetsrapport som årligen granskas av vår revisor enligt Aspias certifieringskriterier.
Recycling Partner RP AB – Fredrik Sjöberg
Recycling Partner RP i Södertälje AB – Carl Alexandersson (från 2024, Ivelin Dimitrov)
Recycling Partner RP i Linköping AB – Jeff Funck
Recycling Partner RP i Malmö AB – Bobby Svensson (från 2024, Rama Al Rifai)
Recycling Partner RP i Uppsala AB – Linnea Rosbacka
Recycling Partner RP i Göteborg AB – Andreas Grengman
Recycling Partners RP i Hudiksvall – Julia Eriksson
Certifieringar och policys
RP Stockholm, RP Södertälje, RP Linköping, RP Malmö, RP Hudiksvall och RP Uppsala är certifierade enligt ISO 9001 och 14001. RP Göteborg har under 2023 slutfört certifieringsarbetet och är därmed nu också ISO-certifierade enligt båda standarderna. Vårt krav är att koncernens samtliga bolag ska vara certifierade inom dessa standarder.
Vi har gemensamma policys inom koncernen som respektive bolag ansvarar för att implementera och efterleva. Följande policys finns publicerade på vår webbsida www.rp.se.
- Kvalitetspolicy
- Miljöpolicy
- Uppförandekod
- Integritetspolicy
Vi har även en arbetsmiljöpolicy och en inköpspolicy, dessa finns på vår gemensamma molntjänst.
VD har ordet
Tack till medarbetare, kunder, leverantörer och andra partners för ännu ett fint år.
Hållbarhet
RP började sin verksamhet 2004 vilket betyder att vi nu har 20 år av erfarenheter inom återbruk och cirkulära möbelflöden. De orden var inte uppfunna då eller i alla fall inte fyllda med samma betydelser som idag.
I hållbarhetsredovisningen för 2023 påvisar RP för tredje året i rad en ökad klimatnytta med vår verksamhet. De flesta försöker minska sin negativa klimatpåverkan vi söker i stället att öka vår positiva. 2023 upp gick den till 2 384 000 kg Co2e en ökning med 16,5% mot föregående år.
Frågor rörande miljö och hållbarhet får idag stort utrymme i media. Klimatmål sätts upp med lång horisont, vilket är bra vi måste jobba långsiktig. Men det är nu förändringen måste börja ske för att vi ska ha en chans att nå dem. Det är nu vi behöver gå från ord till handling.
Det enkla alternativet – kasta och köpa nytt – är fortfarande allt för vanlig.
De senaste siffrorna från så väl ADDA som Kammarkollegiet visar att bara en procent (1%) av inredning som köps in av det offentliga är återbruk.
Här finns stor möjlighet till förbättring. Vi har under året arbetat med att komma närmare inköpare och förmedla nyttan med att välja återbruk.
På privat sidan ser det något bättre ut, här har också inköpare haft återbruk som alternativ under en längre tid då de inte behövt invänta tecknande av ramavtal.
Framtid
Framtiden är i motsats till historien alltid oskriven, vi har alla möjligheter att påverka den. Genom att fortsätta vara innovativa blir vi allt bättre på att tillvarata möjligheter som gör att vi kan bidra än mer i strävan mot uppsatta klimatmål.
Som företag har vi ett ansvar att verka för våra medarbetare och samhället vi är en del av. Varje dag lär vi oss något nytt. Vi kämpar outtröttligt vidare för att skapa en gedigen förståelse för vikten av hållbarhetsarbete på alla plan i hela samhället.
Andreas Andersson
VD, Recycling Partner RP AB
Väsentlighetsanalys
Vi har utgått från vårt kunderbjudande, vår bransch och geografiska placering samt från krav och förväntningar från våra viktigaste intressenter när vi bedömt i vilken grad vi har möjlighet att bidra till FN:s 17 globala mål. Vi har även vägt in risker kopplande till miljö, social hållbarhet och styrning. Riskerna presenteras i en egen tabell längre fram i rapporten.
Nedan presenteras resultatet av vår intressentanalys och de fyra globala mål, tillika väsentlighetsområden, som är fokus i vårt hållbarhetsarbete.
Intressentanalys
Det är viktigt att vi förstår hur vår omvärld ser ut och vilka våra intressenter är, både för vår affärsstrategi och vårt hållbarhetsarbete. Vi arbetar löpande med att undersöka vilka krav och förväntningar våra intressenter har på oss och hur vi påverkar dem. Vi har identifierat fyra intressentgrupper som är särskilt viktiga för oss – medarbetare, kunder, leverantörer och media.
År 2021 skickade vi ut en kundenkät för att ta reda på vilka krav och förväntningar våra kunder har på oss och vårt hållbarhetsengagemang. Resultatet visade att 96 procent av de 34 företag som besvarade enkäten anser att det är viktigt att RP jobbar aktivt med hållbarhet och 69 procent vill ta del av RPs hållbarhetsarbete. Klimatförändringar, hållbar konsumtion/produktion, anständiga arbetsvillkor och jämställdhet är särskilt viktiga frågor för intressentgruppen. År 2020 genomfördes en liknande enkät med RPs medarbetare. I tabellen nedan presenteras en sammanställning av intressentanalysen.
Väsentlighetsområden
Mål 8: Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och vi tror starkt på att glada och motiverade medarbetare är en förutsättning för att kunna uppfylla vår verksamhets syfte – att minska slöseriet inom företag och organisationer, och på så sätt bidra till en hållbar framtid. Våra medarbetares välmående och trivsel på jobbet är därmed vår högsta prioritet. Vi arbetar aktivt med att erbjuda våra medarbetare en hälsosam arbetsplats, såväl fysiskt som psykiskt. Vidare är vi beroende av en god ekonomi för att inte behöva tumma på kvalitet, design eller hållbarhet. God ekonomi är också viktigt för att vi ska kunna expandera vår verksamhet och sprida vårt budskap till så många som möjligt.
Mål 9: Hållbar industri, innovationer och infrastruktur
Innovation är en förutsättning för den hållbara omställningen. RPs cirkulära affärsmodell syftar till att “förhindra” produktion av nya möbler genom att ta tillvara på och restaurera begagnade kontorsmöbler. Vår utmaning ligger i att säkerställa hållbarhet i vår produktion och i våra leveranser där innovation är en viktig del för vår egen utveckling.
Mål 10: Minskad ojämlikhet
Vi är övertygade om att diversifierade arbetsplatser är mer innovativa och problemlösande än homogena. En fördomsfri och inkluderande arbetsmiljö är därför oerhört viktig för oss på RP. Vidare samarbetar vi med aktörer som verkar för en inkluderande och rättvis arbetsmarknad.
Mål 12: Hållbar konsumtion och produktion
Produktion och konsumtion är viktiga aspekter i RPs hållbarhetsarbete då de utgör den största delen av vår miljöpåverkan. Vi har en cirkulär affärsmodell som börjar med att vi köper in begagnade möbler som vi reparerar, designar om och säljer eller hyr ut till företag. När vi ger nytt liv åt uttjänta produkter förhindrar vi att de hamnar på soptippen samtidigt som vi spar på de resurser som hade gått åt för att producera nya. Vi främjar en ökad återvinningsgrad, reducerar avfall och nykonsumtion. Vidare är effektiv resursanvändning, logistik och innovation förutsättningar för att produktionskedjan ska fungera och uppfylla vårt syfte – att minska slöseri. För att återanvänd inredning ska kunna konkurrera med billig och snabbtillgänglig inredning måste vi skapa smarta informationsflöden och digitala verktyg som förbättrar logistik och utbud.
Modellen visar hur vi prioriterar de globala målen i förhållande till varandra. Vi fokuserar i första hand på den inre cirkeln men vi vet att många av målen tangerar varandra och i mån av resurser bidrar vi gärna till fler av målen.
Vårt hållbarhetsarbete
Året som gått
Under år 2023 har hållbarhetsarbetet löpt på hos de olika bolagen där fokus har legat på att implementera och förankra arbetet som gjordes under åren 2021-2022.
Hållbarhetsgruppen har tillsammans med hållbarhetskonsulter från Aspia genomfört tre olika workshops under 2023. Den första handlade om det generella hållbarhetsarbetet på RP och syftade även till att ge nya medlemmar i hållbarhetsgruppen en bild av hur arbetet går till. Den andra workshopen syftade till att visa på hur vi bäst kan kommunicera miljövinningen till våra kunder och den tredje handlade om själva hållbarhetsrapporten och vilken data som behöver sammanställas från de olika bolagen.
Likt tidigare år har vi under året även anordnat en konferens för samtliga bolag där hållbarhetsarbetet presenterades. Syftet med konferensen är att öka kunskapen och förståelsen kring RPs arbete och hur varje medarbetare kan och förväntas bidra. Ett uppskattat återkommande evenemang som vi ämnar fortsätta med.
Under 2022 planerade vi att skicka ut en arbetsmiljö- och trivselenkät till medarbetarna, ett mål som sköts fram till 2023. Dessvärre har vi inte kunnat skicka ut enkäten under året till följ av tidsbrist. Vi har dock tagit in offerter och börjat utvärdera olika leverantörer och planen är nu att välja en partner under 2024.
Vidare tog vi under 2021 fram en rutin som beskriver hur vi ska kommunicera den miljövinning som våra kunder gör när de väljer oss framför leverantörer som producerar nya kontorsmöbler. Rutinen resulterade i ett diplom där mängden “sparade” koldioxidutsläpp framgår. För att göra det tydligt för kunden har vi satt mängden i förhållande till antal körda varv runt jorden med bil. På diplomet finns även information om varför vi måste reducera våra växthusgasutsläpp vilket gör att vi sprider kunskap och inspirerar till ytterligare ansvarstagande. Under 2023 delades totalt 32 diplom ut. Det är en stor ökning jämfört med förra året men inte enligt det tidigare uppsatta målet från 2022 om att dela ut 42 diplom. Anledningen till att vi inte nådde upp till målet är dels bristande intern kommunikation, dels nya personer inom hållbarhetsgruppen som inte hunnit ta vid och kunnat driva igenom målet.
Antal diplom som delats ut
Bolag/År | 2022 | 2023 |
RP Stockholm | 1 | 0 |
RP Göteborg | 3 | 3 |
RP Hudiksvall | 1 | 14 |
RP Linköping | 0 | 8 |
RP Malmö | 0 | 3 |
RP Södertälje | 0 | 3 |
RP Uppsala | 0 | 1 |
Totalt antal diplom | 5 | 32 |
Samtliga sju bolag beräknar årligen sitt klimatavtryck enligt en klimatkalkylator som baserar på GHG-protokollet och tar hänsyn till kategorierna energi, resor och konsumtion. Även bolagens drivmedel för egna transporter är inräknade. Klimatavtrycket för hela koncernen uppgick till 249 ton CO2e och fördelningen för respektive bolag såg ut som följande:
Klimatavtryck för koncernen (ton)
Bolag/År | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
RP Stockholm | 38,2 | 63,5 | 65,7 | 28,2 |
RP Göteborg | 2,1 | 11,7 | 24,6 | 14,5 |
RP Hudiksvall | – | – | 60,3 | 46,3 |
RP Linköping | 43,5 | 43,5 | 55,7 | 72,3 |
RP Malmö | 10,1 | 8,7 | 30,8 | 20,8 |
RP Södertälje | 95,8 | 77 | 57,1 | 63,7 |
RP Uppsala | 4,1 | 13,1 | 19,5 | 24,6 |
Totalt avtryck för koncernen | 213 | 217 | 314 | 270 |
Tabellen visar klimatavtrycket i ton för respektive bolag under fyra år.
Det samlade klimatavtrycket blev 65 ton CO2e lägre än föregående år (år 2022 uppgick det samlade klimatavtrycket till 314 ton CO2e). Minskningen beror dels på minskade egna transporter samt att vi i större utsträckning tankat med HVO än tidigare år. På vissa orter har vi sålt av egna lastbilar, ersatt vissa transporter med elbil samt använt oss av externt transportföretag som sänkt vår egen drivmedelsanvändning.
Summering av vårt totala avtryck
År | Ton CO2e |
2020 | 213 |
2021 | 217 |
2022 | 314 |
2023 | 270 |
Tabellen visar en summering av koncernens totala klimatavtryck i ton under fyra år.
Årliga beräkningar görs även för besparing av koldioxidutsläpp kopplat till respektive bolags försäljning. Beräkningen bygger på mängden CO2e som släpps ut för att producera nya kontorsmöbler. Eftersom RP förhindrar att kunderna köper nyproducerade möbler “sparar” vi samma mängd. Beräkningen baserar på en schablon utvecklad av IVL Cirkulära möbelflöden och tar hänsyn till sålda kontorsstolar, höj- och sänkbara skrivbord, soffor och fåtöljer samt konferensstolar. Den totala koldioxidbesparingen för dessa fyra produktkategorier uppgick till 2 694 ton CO2e och fördelningen för respektive bolag såg ut som följande:
Total koldioxidbesparing per bolag (kg)
Bolag/År | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
RP Stockholm | 676 134 | 803 161 | 781 860 | 836 711 |
RP Göteborg | 31 817 | 43 294 | 107 070 | 157 156 |
RP Hudiksvall | – | – | 108 152 | 141 926 |
RP Linköping | 325 616 | 463 816 | 682 650 | 867 117 |
RP Malmö | 112 720 | 157 071 | 126 292 | 205 640 |
RP Södertälje | 267 948 | 336 240 | 432 536 | 398 651 |
RP Uppsala | 45 972 | 55 500 | 122 242 | 85 830 |
Total besparing | 1 460 207 | 1 859 082 | 2 360 802 | 2 693 031 |
Tabellen visar koldioxidbesparingen i kg för respektive bolag under fyra år.
Den totala besparingen blev 332 ton CO2e högre än föregående år (år 2022 uppgick den totala besparingen till 2 631 ton CO2e). Ökningen beror på att majoriteten av bolagen ökat sin försäljning.
Summering av vår totala miljöbesparing
År | Ton CO2e |
2020 | 1 460 |
2021 | 1 889 |
2022 | 2 361 |
2023 | 2 693 |
Tabellen visar en summering av koncernens totala miljöbesparing i ton under fyra år.
Slutligen har vi summerat vårt totala klimatavtryck och subtraherat vår totala miljöbesparing vilket visar vår totala miljövinning. Summan visar att RP med sin verksamhet under år 2023 hade en miljövinning på 2424 ton CO2e! Det motsvarar 969 600 mil med bil vilket är nästan 242 varv runt jorden eller hushållsel till 5333 svenska villor. Vi är stolta över att varje år ökat vår totala miljövinning och därpå kan visa vilken nytta vår verksamhet gör.
Summering av total miljövinning
År | Ton CO2e |
2020 | 1 247 |
2021 | 1 672 |
2022 | 2 047 |
2023 | 2 424 |
Tabellen visar en summering av koncernens totala miljövinning i ton under fyra år.
Social och ekonomisk hållbarhet
För oss på RP är våra medarbetares välmående och trivsel på jobbet vår största prioritet.
Vi arbetar aktivt med att säkerställa att vi har ergonomiska arbetssätt, säkerställa trivsel med hjälp av bland annat medarbetarsamtal samt erbjuder kompetensutveckling och säkerhetsutbildning. Vårt arbete för en ökad social och ekonomisk hållbarhet beskrivs närmare nedan.
Ergonomi
Alla våra medarbetare har tillgång till nödvändiga hjälpmedlen för att arbeta ergonomiskt. Vi för regelbundna diskussioner med medarbetarna om deras behov. Eventuella brister eller tillkortakommanden åtgärdas omgående. Alla medarbetare som jobbar på våra kontor har tillgång till höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiskt utformade arbetsstolar och de får välja fritt bland de kontorsmöbler som vi lagerhåller. För de som arbetar på lagret erbjuds skor med stålhätta och möjligheten att köpa nya arbetskläder. Även på lagret finns möjlighet för ergonomiskt arbete genom höj & sänkbara arbetsbord för montering.
Trivsel
RP vill vara en lyhörd arbetsgivare och vår ambition är att alla medarbetare ska må bra och känna sig sedda. För att alla ska känna sig inkluderade i planeringen av RPs framtid anordnas regelbundna personalmöten där medarbetare, chefer och ägare möts för att diskutera stora och små frågor. Vi arbetar ständigt med att utveckla en inkluderande mötesstruktur där alla medarbetare får komma till tals. En till två gånger per år hålls medarbetarsamtal med all personal. Både VD och personalansvarig deltar vid dessa samtal.
Vi arbetar aktivt för att främja god fysisk och psykisk hälsa genom att förhindra sjukfrånvaro, arbetsolyckor, förslitningsskador och drogmissbruk. Alla medarbetare ges medarbetarförmåner i form av friskvårdsbidrag. Medarbetarna på RP Linköping erbjuds en timmes friskvårdstimme i veckan. Både RP Linköping och RP Södertälje erbjuder tillgång till gym i bolagens lokaler. RP Södertälje erbjuder tillgång till kiropraktor och RP Stockholm erbjuder tillgång till psykolog.
För att främja gemenskapen bland medarbetarna anordnar RP både årliga konferenser för samtliga bolag och separata kick off:er. Hälsa och hållbarhet är teman som genomsyrar alla sammankomster. Vid sammankomster ges medarbetarna möjlighet att påverka måltid, dryck, aktivitet och övernattning. Sammankomsterna anpassas efter eventuella särskilda behov.
Gemensamma måltider främjas på alla bolag, exempelvis genom gemensamma frukostar inför varje veckomöte. Vi har olika rutiner för att uppmärksamma varandra. RP Malmö har en stående punkt på varje veckomöte där alla får nämna något de uppskattar med varandras arbete eller utförande under veckans gång. Varje år utser RP Stockholm Årets medarbetare.
RP Hudiksvall har tecknat avtal med exempelvis Elite Hotel och Scandic och kan därmed erbjuda medarbetarna möjlighet att nyttja hotellen i privata ärenden. Vi tillhandahåller även redskap och fordon för personligt bruk vid behov. RP Hudiksvall försöker ofta genomföra gemensamma aktiviteter där vi tillsammans skapar en mer familjär känsla bland oss. Detta är viktigt för oss eftersom vi som kollegor ses åtta timmar om dagen och vi vill främja god stämning.
Medarbetarna på RP Hudiksvall och Malmö erbjuds flexibla arbetstider där de själva får disponera sin tid, oavsett om det gäller arbete eller privata ärenden. Den enskilde medarbetaren får själv ansvara för att få ihop sina 40-timmars arbetsveckor.
Jämlikhet
Vi värdesätter människors lika värde och det ligger därför i vårt intresse att samarbeta med aktörer som verkar för en inkluderande och rättvis arbetsmarknad. På flera orter har vi nära samarbete med kommuner och arbetsförmedling. RP Malmö, Linköping, Hudiksvall, Stockholm och Södertälje erbjuder praktikplatser för personer med funktionsnedsättning.
Rekrytering genomförs huvudsakligen via Arbetsförmedlingen för att nå ut till en bred målgrupp. CV:n, personliga brev och övriga bilagor bearbetas ur ett individperspektiv. RP anställer individer med engagemang, driv och vilja. RP ska garantera rättvisa anställningsvillkor och möjligheter för alla medarbetare, utan urskiljning eller diskriminering på grund av kön, ålder, etnicitet, religion, funktionsnedsättning eller sexuell läggning. På arbetsplatsen tolereras inte våld, hot, hotfullt beteende, trakasserier, förolämpningar och liknande. Vi genomför en årlig lönekartläggning för att säkerställa rättvisa löner mellan könen. Lönerna baseras på vad individen tillför RP och huruvida denne är en bra lagspelare.
Då RP har medarbetare som utövar olika religioner är det viktigt att vi respekterar önskemål gällande ledighet under andra högtider än de som är utmärkta i den svenska kalendern. Ledighet beviljas efter dialog mellan medarbetaren och dennes närmaste chef. RP Linköping har anordnat möjligheten att be i en avskild del i gymmet.
Mångfald i styrelsen och bland ägarna
Recycling Partner RP AB är operativt moderbolag för RP-koncernen och äger i sin tur rörelsedrivande bolag på olika orter till olika andelar. Recycling Partner RP AB ägs och styrs av två män som båda är operativt verksamma, styrelsen utgörs av fyra män. I de rörelsedrivande bolagen finns totalt nio delägare, varav en kvinna. Samtliga delägare sitter även i de olika bolagens styrelser.
Visionen är att lyfta arbetet i styrelserna till en nivå där externa ledamöter väljs in baserat på kompetens och erfarenhet. Det vore då naturligt att tillsätta styrelser med relevanta meriter och en större bredd kopplat till diskrimineringsgrunderna.
Kompetensutveckling
Vi vill ge våra medarbetare möjligheten att utvecklas på ett individuellt plan och tillsammans med RP. Behov och intresse för kompetensutveckling fångas upp vid medarbetarsamtal. Samtliga medarbetare ingår i utbildningsplanen för kompetensutveckling och även nyanställda kartläggs för att dokumentera framtida behov. Det är viktigt att våra medarbetare har den kompetens och de verktyg som krävs för att varje kunduppdrag ska kunna genomföras med högsta professionalism och på ett miljömässigt och ekonomiskt sätt. Exempelvis har lagerchefen på RP Hudiksvall genomgått en truckutbildning för att förbättra säkerheten på lagret och vår inleveransansvarige har gått en excelutbildning för att underlätta processerna vid intag. Vi genomför undersökningar om kundnöjdhet i samband med våra leveranser. Vidare följer alla säljare upp leverans och montering i samband med fakturering då varje kund får en återkoppling.
På RP Linköping finns en utbildningsplan där medarbetarna genomgår onlineutbildningar. Exempel på genomförda utbildningar är Grundläggande Brandskydd, ABC Akutsjukvård, Kundservice och merförsäljning, Arbetsrätt, Bättre Arbetsmiljö, Systematisk Arbetsmiljö och Key Account Management.
RP Södertälje erbjuds medarbetarna kompetensutveckling och dess behov fångas främst upp vid utvecklingssamtalen. Samtliga anställda finns i utbildningsplanen för kompentensutveckling, där ingår även nyanställda medarbetare vilka kartläggs för att dokumentera framtida behov. Göteborg erbjuder relevant kompetensutbildning efter medarbetarnas önskemål vilket diskuteras vid de årliga medarbetarsamtalen. Uppsala har avsatt budget för framtida utbildningar.
Alla våra montörer och de som levererar produkter till kund får en genomgång i ECO-driving.
Säkerhet
Fem av bolagen i RP-koncernen är certifierade enligt ISO 9001 som kräver vissa säkerhetsrutiner. Årliga planer för skyddsronder och fokusområden finns framtagna av utsedda skyddsombud och arbetsmiljöansvariga på de respektive bolagen. Månatliga skyddsronder genomförs med olika fokus varje gång. Vi kontrollerar brandrutiner och nödutgångar samt att all utrustning underhålls och hanteras på ett säkert sätt och att undermåligt material och utrustning inte används. På samtliga bolag genomförs kontinuerliga utbildningar inom hjärt- och lungräddning, med 1-2 års intervall. På RP Stockholm och Södertälje genomfördes utbildningen under hösten 2022, Uppsala och Malmö planerar att genomföra den under 2024. På RP Stockholm och RP Uppsala finns en hjärtstartare och på RP Göteborg och Malmö ska möjligheten att införskaffa hjärtstartare ses över.
Miljömässig hållbarhet
Företag konsumerar varor i allt högre takt samtidigt som det finns en tydlig förväntan på tillgänglighet och snabba leveranser. För att tillgodose våra kunders förväntningar krävs lagerhållning och effektiv logistik vilket i sin tur kräver resurser som tär på vår miljö.
Transporter av inredning innebär en miljöbelastning som är oundviklig då våra produkter på ett eller annat sätt måste levereras, till oss i första hand och därefter till våra kunder. För att minska belastningen drivs våra fordon på HVO100 och vi följer noggrant utvecklingen för mindre miljöbelastande fordon och drivmedel.
Produktion och innovation
Vi köper in uttjänta möbler från företag som vill uppdatera sin kontorsinredning. Processen att rekonstruera möblerna kan vara mer eller mindre omfattande. I vissa fall behöver vi köpa in reservdelar och komponenter för att återge möblernas funktion. Då handlar vi av ISO-certifierade leverantörer. I produktionen är vi noggranna med att avfallssortera trä, wellpapp, brännbart, metall, elektronik, kablage, ljuskällor, batterier och glas. Vi har nära samarbeten med de leverantörer som sköter avfallshämtningen och vi för en kontinuerlig dialog om möjliga förbättringar. RP i Hudiksvall har under året tagit hjälp av PreZero som infomerat hur de ska sortera sitt spill från farligt avfall samt informerat samtliga medarbetare. [AO1] Våra transporter och leveranser av möbler sker med fordon som drivs på HVO100 alternativt el, vilket vi bedömer är det bästa alternativen i nuläget. Vi följer utvecklingen för mer miljövänliga transporter då vår ambition är att ständigt minska vår miljöpåverkan. Samtliga företagsbilar på RP Göteborg och RP Stockholm är rena elbilar, på RP Hudiksvall och Linköping är bilarna antingen rena elbilar eller laddhybrider. I de mindre städerna blir avstånden för långa för att använda elbil på ett effektivt sätt.
Effektiv resursanvändning, logistik och innovation är förutsättningar för att produktionskedjan ska fungera och uppfylla vårt syfte – att minska slöseri. Det är också förutsättningar för att vi ska lyckas leva upp till våra kunders förväntningar i fråga om utbud, kvalitet, design, hållbarhet och tillgänglighet. Vi arbetar kontinuerligt för att effektivisera våra informationsflöden och hitta digitala verktyg som förbättrar vår logistik och vårt utbud.
RP förlänger livslängden på kontorsmöbler. När kunderna köper våra möbler framför nyproducerade spar vi på jordens resurser och undviker utsläpp av växthusgaser. Vi beräknar årligen hur mycket utsläpp vi sparar genom vår försäljning av återbrukade kontorsstolar och skrivbord. Den totala besparingen kallar vi miljövinning. Vi har en gemensam rutin för att kommunicera miljövinningen till våra kunder och på så sätt motivera dem att fortsätta göra hållbara val. Vi behöver sprida vår kunskap så att fler företag förstår kontorsmöblers påverkan och vilka möjligheter som finns på området.
Eftersom vi köper in begagnade möbler är det inte alltid möjligt för oss att identifiera möblernas ursprung i fråga om material och säker användning. Däremot märker vi alla produkter med en garantilapp som ger information om vem som sålt, funktionstestat, rekonditionerat, levererat och monterat produkten hos kund. Det skapar en säkerhet och spårbarhet kring produktens hantering hos RP.
Konsumtion
Hållbarhet genomsyrar alla våra val både i och utanför vår produktion. Vi har många och stora lokaler som medför en hög energiförbrukning. Vi genomför regelbundna energideklarationer för att mäta och minska energianvändningen. Under år 2020 började vi byta ut vår belysning till LED och på RP Stockholm, Södertälje, Linköping och Malmö är det klart. Arbetet återstår i Göteborg, Uppsala och Hudiksvall. Vidare finns det olika rutiner för nedsläckning och avstängning av elektronisk utrustning på de olika bolagen. Vi eftersträvar digitala processer för reklam och fakturering i största möjliga mån.
Vi har en inköpspolicy för produkter som inte rör vår produktion. Policyn är ett krav enligt ISO och den avser inköp av kontors- och förbrukningsmaterial. Vi väljer produkter med välkända miljömärkningar i största möjliga mån. Vi anlitar städbolag som arbetar enligt Nordisk städkvalitet och är certifierade enligt ISO 9001 och 14001. RP uppmuntrar alla medarbetare att ta sig till, inom och från jobbet på ett hållbart sätt. På de flesta av bolagen tillhandahålls cykelparkering och utlåning av cyklar. Vi uppmuntrar samåkning och i de få fall då taxi bokas väljer vi miljötaxi. Alla tjänstebilar som finns på RP är klassade som miljöbilar, antingen el eller elhybrid. På RP Linköping finns sex stycken laddboxar installerade på personalparkeringen
Uppförandekod för leverantörer
RP ställer samma höga krav på underentreprenörer och samarbetspartners som på den egna verksamheten. När vi bedömer och väljer ut underentreprenörer och samarbetspartners är förmågan att leva upp till kraven i uppförandekoden ett viktigt urvalskriterium. Varje leverantör får årligen fylla i en deklaration kring hur de arbetar ur ett livscykelperspektiv och vi strävar efter att alla leverantörer ska erbjuda miljömässigt och etiskt certifierade produkter och tjänster. Anmälan om beteenden som avviker från uppförandekoden ska lämnas till närmaste chef inom RP. Alla anmälningar tas på allvar och utreds. Under år 2021-2023 har inga anmälningar inkommit.
Långsiktiga mål
Under 2022 antogs tre långsiktiga mål som ligger i linje med de mål vi satt upp i och med våra ISO-certifieringar. De långsiktiga målen lyder enligt följande:
- 100 procent av våra leverantörer ska vara miljöcertifierade enligt ISO 14001 eller motsvarande.
- Vi ska årligen kompensera för 2 procent av den totala klimatpåverkan för produktion av kontorsmöbler i Sverige. Vi beräknar att vår del av den totala försäljningen av kontorsinredning i Sverige utgör ca 2 procent.
- I vår årliga kundenkät ska vi få minst 30 poäng av 36 möjliga och 100 % av de som besvarar enkäten ska kunna tänka sig att använda RP igen.
Mål för 2024
Vårt hållbarhetsarbete är ett kontinuerligt arbete och vi strävar efter att ständigt vidga vårt ansvarstagande både på ett socialt och miljömässigt plan. Vi har satt följande mål för vårt hållbarhetsarbete under år 2024.
Kommunicera miljövinningen
Under år 2021 tog vi fram en gemensam rutin för att kommunicera den miljövinning som våra kunder bidrar till när de väljer RP framför en leverantör av nya kontorsmöbler. Eftersom vi inte uppnådde vårt mål 2023 använder vi samma mål för 2024, att dela ut 42 diplom.
Undersöka arbetsmiljö och trivsel
Under år 2024 planerar vi att stärka vårt sociala hållbarhetsarbete och undersöka hur våra medarbetare upplever arbetsmiljön och trivseln på RP.
Gemensamt hållbarhetsarbete
Under år 2024 planerar vi att fortsätta projektet som syftar till att upprätthålla ett gemensamt hållbarhetsarbete för koncernens bolag. Hållbarhetsgruppen har ett antal nya medlemmar som ska introduceras i arbetet och under 2024 planerar vi att fortsätta träffas med jämna mellanrum.
Mänskliga rättigheter
Att stödja och respektera FNs principer för mänskliga rättigheter är en självklarhet för RP och vi uppmanar alla aktörer i vår omgivning att göra detsamma. Det innebär att vi inte tolererar någon form av trakasserier eller diskriminering. RP garanterar rättvisa anställningsvillkor och lika rättigheter för alla medarbetare. RP accepterar ingen form av ofrivilligt arbete eller barnarbete i anslutning till vår verksamhet. Vi verkar för att arbetstider och arbetsförhållanden hos aktörer i vår omgivning överensstämmer med lagstadgade krav. Aktörernas medarbetare ska behandlas med respekt och inte utsätts för aga eller tvång av något slag. RP köper inte produkter eller tjänster som direkt eller indirekt producerats med barnarbete och undviker affärer med företag som bryter mot ILO:s riktlinjer för barn- och ungdomsarbete.
Antikorruption
RP ska bedriva verksamheten med iakttagande av god affärssed. RP accepterar ingen form av givande eller tagande av muta. Det innebär att vi inte erbjuder, utlovar eller kräver mutor eller andra otillbörliga förmåner för att behålla en kund, säkra en affär eller för att påverka myndighetsbeslut. RP ska fullständigt följa de kartell- och konkurrenslagar som gäller. Vidare ska RP ha en korrekt bokföring och inte medverka till skatte- eller miljöbrott. Under åren 2021-2023 har inga rapporterade fall av oegentligheter uppkommit.
Samhällsengagemang
RP verkar på flera orter runt om i Sverige och det finns ett intresse av att bistå respektive lokalsamhälle med stöd av olika slag. RP bidrar genom sponsring, utlåning av kontorsmöbler och genom att erbjuda extraarbete till idrottsutövare. RP Södertälje har under de senaste åren ökat engagemanget i närområdet. De har ett nära samarbete med flertalet idrottsföreningar, bland annat SSK, SSK damlag, Huddinge Hockey och Onyx. RP Linköping har sedan år 2014 engagerat sig i lokala idrottsföreningar, bland annat Motala AIF, Örtomta GOIS, Sturefors IF, NKIK Handboll och Linköping Scorpions. RP Linköping har under året även bistått med finansiellt bidrag till Naturskyddsföreningen och Blågula bilen.
Risker
Utifrån den typ av verksamhet vi bedriver, vår geografiska placering och de nyckelresurser vi är beroende av har vi genomfört en riskanalys. Vi har i första hand gjort en sannolikhetsbedömning i vilken grad vi anser att potentiella omvärldsrisker kan påverka vår verksamhet. Vi har därefter bedömt omfattningen av de negativa konsekvenserna ur ett finansiellt perspektiv, om riskerna skulle realiseras. De riskområden som vi antingen rankat högt eller medel i sannolikhet eller konsekvens har vi valt att beskriva i nedanstående tabell.
Risk | Beskrivning | Sannolikhet | Konsekvens | Hantering |
Extremväder | Våra lokaler måste vara rustade för att möta effekterna av de konstaterade klimatförändringarna vi står inför annars finns risken att vi drar på oss stora kostnader förenade med skadade produkter och försenade leveranser. | Hög | Medel | Vi har under de senaste åren sett över våra lokaler och vi bedömer att de är tillräckligt rustade men vi måste hela tiden följa upp och åtgärda skador, fel eller brister. |
Pandemier/epidemier | Vi ser pandemier som en fortsatt risk för vår verksamhet och något som vi måste vara beredda på kan inträffa. Pandemier påverkar även efterfrågan på våra möbler genom kunders beteenden och efterfrågan på arbetsplatser. | Medel | Hög | Vi har arbetat fram tydliga rutiner för att förebygga sjukdom då vi blir väldigt sårbara om många av våra medarbetare insjuknar samtidigt. Vi ska i största möjliga mån erbjuda lösningar både för företagens kontor och medarbetarnas hemmakontor. |
Ökade råvarukostnader | För att leverera kontorsmöbler till våra kunder är vi beroende av våra lastbilar som drivs av HVO100. Kostnaden för HVO100 är idag högre än för de fossila drivmedlen och risken finns att priset fortsätter höjas i takt med att efterfrågan ökar. | Hög | Hög | Vi behöver noggrant följa utvecklingen för mindre miljöbelastande fordon och drivmedel och utvärdera våra leveransmetoder. |
Förändrat kundbeteende | En riskfaktor är den allmänna uppfattningen om att återbrukade kontorsmöbler inte har samma kvalitet som nyproducerade. Det är en missuppfattning som vi behöver hantera för att kunna motivera ett mer hållbart köpbeteende. | Medel | Hög | Erbjuda möbler av hög kvalitét från välkända varumärken, 3 års garanti, ställa hållbarhetskrav på leverantörer. |
Stigmatisering av branschen | En riskfaktor är den allmänna uppfattningen om att återbrukade kontorsmöbler inte har samma kvalitet som nyproducerade. Det är en missuppfattning som vi behöver hantera för att kunna motivera ett mer hållbart köpbeteende. | Medel | Medel | Vi erbjuder enbart möbler av hög kvalitet från välkända märken med tre års garanti. När vi rustar upp återbrukade möbler behöver vi ibland köpa in reservdelar och nya textilier. Vi ställer hållbarhetskrav på våra leverantörer men det finns alltid en risk att de inte lever upp till kraven fullt ut. |
Laghänvisning
Detta är RP-koncernens fjärde gemensamma hållbarhetsredovisning som bygger på separata hållbarhetsrapporter från respektive bolag. Hållbarhetsredovisningen är upprättad i linje med de krav som anges i 6 kap Årsredovisningslagen. RP-koncernen omfattas inte av rapporteringskravet utan detta är en frivilligt upprättad hållbarhetsredovisning.
Index
Styrning och policys
Avsnitt Vårt hållbarhetsarbete
Väsentlighetsanalys
Upplysningar om miljö
Upplysningar om social hållbarhet
Upplysningar om motverkande av korruption
Resultatindikationer
Avsnitt Vårt hållbarhetsarbete
Risker och riskhantering
Avsnitt Vårt hållbarhetsarbete
Hållbarhetsredovisningen är granskad och godkänd av Elias Haraldsson, auktoriserad revisor MOORE Allegretto AB.